Jouw bedrijf vindbaar online

Veel websitebezoeken worden gegenereerd via Google, vaak worden op één enkele zoekterm duizenden resultaten gevonden. Allemaal concurrenten binnen het zoekwoord waarop jij gevonden wilt worden. In werkelijkheid zijn er slechts een kleine hand vol resultaten die er werkelijk toe doen, zeg eens eerlijk, klik jij wel eens als eerst op een resultaat buiten de top 5? Laat staan dat je naar de 2e pagina klikt van de zoekresultaten vooraleer je de eerste website bezoekt. Zoekmachineoptimalisatie helpt jou bij een betere online vindbaarheid.

Ongeveer 30% van de zoekers klikt op het eerste resultaat dat wordt getoond op de zoekmachine, een goede 60% klikt op een resultaat uit de top 3 en slechts 4% klikt buiten de top 5!

Zoekmachineoptimalisatie

Direct onder de eventuele advertenties in Google staan de niet betaalde zoekresultaten. Deze resultaten worden bepaald door het algoritme van Google. Dit zeer complexe en continu vernieuwde algoritme bepaalt hoe relevant een pagina bij een bepaald zoekwoord is, de meest relevante pagina zal hier bovenaan verschijnen. Om in de top te worden weergeven vergt deze vorm van zoekresultaten veel meer tijd dan het aanmaken van een advertentie, maar wanneer de pagina eenmaal deze score heeft bereikt, zal deze haar plek ook niet meer zomaar verliezen.

Online beter vindbaar met Jovl marketing

Enkele factoren die een rol spelen binnen het zoekalgoritme zijn: het voorkomen van het zoekwoord op de pagina in de juiste verhouding, de links die van andere pagina’s (het liefst met een grote relevantie) naar de pagina worden geleid, hoe uniek de pagina is, de snelheid van je pagina en de autoriteit die is toegekend aan de rest van de website. Dit is slechts een kleine greep uit de punten waarop gelet moet worden als u wilt scoren in Google.

Hetgeen ik doe als marketeer is het zo optimaal mogelijk inspelen op het algoritme. Om een duidelijk plan te ontwikkelen is een gedegen zoekwoordenonderzoek cruciaal. In dit zoekwoordenonderzoek wordt onderzocht welke woorden relevant kunnen zijn voor de website, wat het zoekvolume is per zoekwoord en wordt bekeken of het reëel is om te scoren op het desbetreffende woord. Aan de hand van het afgeronde onderzoek kan de strategie bepaald en uitgevoerd worden.

Adverteren in Google

Om hoger, of zelfs bovenaan te komen in Google zijn er diverse manieren om dit te realiseren. De meest eenvoudige manier om bovenaan in Google te komen is om te adverteren in Google, SEA (Search Engine Advertising) genoemd. SEA is een snelle, maar ook kostbare manier van scoren. Adverteerders betalen pas advertentiegeld wanneer er wordt geklikt op de advertentie. De adverteerder heeft er een groot belang bij, dat de personen die op zijn advertentie klikken ook daadwerkelijk overgaan tot een “conversie” op de doelpagina van de advertentie. Een conversie is het bereiken van een vooraf gesteld doel op de website. Dit kan bijvoorbeeld een verkoop zijn, maar ook een succesvol ingevuld contactformulier of een pagina die gedeeld wordt op social media.

Mijn doel als marketeer is om het percentage conversies per kliks, op de advertenties zo hoog mogelijk te laten zijn. Manieren om dit te realiseren zijn: het opstellen van een duidelijke en aansprekende advertentietekst, het meten en het bijsturen van de resultaten en de advertenties en het optimaliseren van de website zelf (Waar haakt de bezoeker af en kan deze drempel weggenomen worden?).

Linkbuilding om hoger in Google te komen Jovl marketing

Linkbuilding

Linkbuilding is het werven van backlinks naar een website. Deze backlinks kunnen het best gezien worden als een referentie naar je website, het doel is om zoveel mogelijk referenties te krijgen echter weegt de kwaliteit van deze referenties ook zwaar mee.

Niet alle backlinks hebben voldoende kwaliteit/betrouwbaarheid en hierdoor is het mogelijk dat een backlink zelfs negatief kan werken op de vindbaarheid van de website in Google. Een juiste mix met backlinks is een essentiële basis om goed gerankt te worden in Google.